Helsingin kaupunginmuseon museokauppa on voittanut Visualistit ry:n myöntämän Vuoden Visuteko -palkinnon. Uusittu museokauppa avattiin marraskuussa 2024. Palkinnot jaettiin Visu Awards -palkintogaalassa lauantaina lokakuun 25. päivä.
Visualistit ry palkitsee vuosittain visuaalisia onnistujia Visu Awards -palkintogaalassa. Vuoden visuteko -palkinto myönnetään teolle, joka tekee visuaalisen vaikuttavuuuden näkyväksi. Palkinnon kriteerien mukaan teko, kampanja tai toteutus herättää joko huomiota, jää mieleen ja tuo visuaalisuuden osaksi laajempaa keskustelua.
”Tämän vuoden Visuteko on visuaalisessa markkinoinnissa uraauurtava. Se on tapa tehdä ja rakentaa myymälä sellaisella tavalla, joka yhdistää taiteen, luovuuden kaupallisuuden ja käytännöllisyyden. Se ottaa huomioon asiakkaan lisäksi myös asiakaspalvelijan. Tapa, jolla myymälä on suunniteltu, on kokonaisuus jossa palaset loksahtelevat paikoilleen luoden aina uudelleen uusia näkökulmia. Kyseessä on Tulevaisuuden myymälä, jossa jokainen yksityiskohta on mietitty ja viimeistelty huolellisesti”, sanoo Visualistit ry:n puheenjohtaja Anna Santavuori.
Ehdolla Vuoden visuteko -palkinnon saajaksi olivat Helsingin kaupunginmuseon myymälän lisäksi Janita Autio, K-Citymarket Ylöjärvi, Little wild, Pinkki Paplari, Ravintola Pupu, Rue Madame, Operaatio Pirkanmaan Ruudun takaa, Sellon Taikapuutarha ja Joensuun Taito shop.
Helsingin kaupunginmuseon uusitussa myymälässä on panostettu aistiystävällisyyteen, yllätyksellisyyteen ja visuaaliseen tarinankerrontaan. Tilan suunnitteli myymälämuotoilija Virve Arvola, joka palkittiin Visu Awards -gaalassa myös Vuoden Visualistina.
”Toimin museomyymälän pääsuunnittelijana, ja aisaparina suunnittelussa oli Helsingin kaupunginmuseon Anne Törmä. Suunnitteluvaiheessa tutkimme pitkään asiakaskohderyhmiä erilaisten empatiatyökalujen avulla, minkä uskon vaikuttaneen lopputulokseen. Myymälä on suunniteltu asiakas keskiössä, mikä näkyy lopputuloksessa: myymälässä viihdytään pitkään, ja sen visuaaliset tarinat puhuttelevat aidosti. Palkinnon saaminen on merkittävä tunnustus ja kertoo mielestäni myös siitä, että uuden aikakauden suunnittelumetodeilla luodut myymälätoteutukset herättävät huomiota, ja lunastavat paikkansa alan suunnannäyttäjinä”, sanoo Virve Arvola.