Arkkitehtuuri- ja designmuseon viestintä- ja brändijohtajaksi on nimitetty FM Saara Suojoki, joka aloittaa tehtävässä maaliskuussa 2026. Uusi rooli on keskeinen museon tunnettuuden ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vahvistamisessa. Suojoki siirtyy tehtävään EMMA – Espoon modernin taiteen museon kehitysjohtajan paikalta. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus markkinoinnista ja viestinnästä, ja hän on työskennellyt johtotehtävissä muun muassa HAMissa ja Ateneumissa.
”Arkkitehtuuri- ja designmuseon tulevaisuus on meille yhteiskunnallinen tehtävä. Saara Suojoen näkemys brändiviestinnästä tukee tavoitettamme olla kansainvälisesti ainutlaatuinen museo jo ennen uuden rakennuksemme avautumista. Hän tuo mukanaan vankan kokemuksen ja osaamisen siitä, miten eri toimijoita voidaan sitouttaa yhteisen vision taakse ja miten museon vaikuttavuutta rakennetaan kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti”, toteaa museonjohtaja Pilvi Kalhama.

”Näen uuden Arkkitehtuuri- ja designmuseon kaikkien suomalaisten yhteisenä hankkeena. On innostavaa päästä rakentamaan uudenlaista museota, joka puhuttelee meitä kaikkia. Tavoitteeni on tuoda museon erityisyyttä ja ainutlaatuisuutta entistä näkyvämmin esiin jo matkalla kohti uutta museota. Samalla kun vahvistamme merkityksellistä museokokemusta, tuemme museon kasvua ja roolia tässä ajassa. Yhdessä teemme museosta ilmiön,” visioi Suojoki.
Kuratoriaaliseksi johtajaksi on nimitetty Carson Chan, joka aloittaa tammikuussa 2026. Chan siirtyy tehtävään New Yorkin Museum of Modern Artista, jossa hän on toiminut arkkitehtuurin ja muotoilun kuraattorina sekä Emilio Ambasz -instituutin johtajana. Hänen vastuulleen tulee kuulumaan laajasti museon sisällöllinen toiminta, kuten näyttelyt, kokoelmat, tutkimus, julkaisut ja yleisötyö. Chan on tunnettu kestävän kehityksen edistämisestä ja kansainvälisesti huomioiduista näyttelyistä, kuten Emerging Ecologies: Architecture and the Rise of Environmentalism (MoMA, 2023).
”On ainutlaatuinen etuoikeus päästä käsittelemään aikamme yhteiskunnallisia ja ekologisia haasteita arkkitehtuurin ja muotoilun keinoin uudessa museossa. Haluan jatkaa Suomen arvostettua arkkitehtuuri- ja muotoiluperinnettä ja nähdä tulevan museon kansainvälisenä suunnannäyttäjänä, joka ei ainoastaan esittele näitä aloja, vaan myös aktiivisesti muokkaa niiden tulevaisuutta”, Chan toteaa.
Nimitykset liittyvät museon uuden, noin 10 000 neliömetrin laajuisen museorakennuksen rakentamiseen Helsingin Eteläsatamaan. Rakennuksen suunnittelukilpailun voitti JKMM Arkkitehdit ehdotuksellaan “Kumma”, ja museon odotetaan avautuvan vuonna 2030. Uudistuva museo pyrkii vahvistamaan arkkitehtuurin ja muotoilun roolia yhteiskunnassa.