Uuden ilmailumuseon suunnittelu käynnistyy

Vantaan Aviapoliksen kupeeseen rakennetaan uusi näyttelykeskus hallituksen esittämän investointiavustuksen turvin. Rakennushankkeen kokonaiskustannusarvio on 20 miljoonaa euroa.

19.5.2024
Kirsti Ruissalo Kirsti Ruissalo
Kuvat

Havainnekuva: aDT

Suomen Ilmailumuseon nykyiset lämmittämättömät päänäyttelyhallit eivät tarjoa suotuisia olosuhteita museoesineille eivätkä mahdollista näyttelyiden tai museokokemuksen kehittämistä. Museon tila- ja toimintaongelmiin on etsitty ratkaisua jo vuodesta 2012 lähtien.

”Valtio on ollut mukana rahoitusneuvotteluissa vuodesta 2018, mutta riittävää investointirahoituspäätöstä ei ole saatu vahvistettua. Viimeisten neljän vuoden aikana rahoitustarpeesta on käyty lukuisia kuulemisia opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Viime vuoden lopusta lähtien on valmistauduttu hankekehitysvaiheen käynnistämiseen”, kertoo museonjohtaja Pia Illikainen Suomen Ilmailumuseosta.

Suomen hallituksen esityksessä eduskunnalle vuoden 2024 lisätalousarvioksi 21. maaliskuuta 2024 Suomen Ilmailumuseon Uusi Ilmailumuseo -hankkeelle ehdotetaan noin 7 miljoonan euron investointiavustusta.

Uusi Ilmailumuseo -hankkeen ensimmäinen vaihe voidaan käynnistää investointiavustuksen ja hankkeeseen jo aiemmin myönnetyn 1,5 miljoonan euron avustuksen avulla. Rakennushankkeen kokonaiskustannusarvio on 20 miljoonaa euroa, josta yksityisen rahoituksen osuus on noin puolet.

“Uskomme vahvasti, että moderniin näyttelykokemukseen panostaminen tuo alueelle positiivisia vaikutuksia. Ilmailumuseon kokoelma on kansainvälisestikin ainutlaatuinen ja kiinnostava. Ilmailuhistoriallista näyttelytoimintaa Vantaalla on ollut ensimmäisestä, Helsinki-Vantaan lentokentällä vuonna 1972 avatusta näyttelystä saakka”, kuvailee Suomen Ilmailumuseosäätiön hallituksen puheenjohtaja Jarkko Konttinen.

Uusi Ilmailumuseo -konseptoinnista vastaavana projektipäällikkönä aloittaa museon nykyinen näyttelypäällikkö Valeri Saltikoff.

Hankkeessa tehdään yhteistyötä niin asukkaiden kuin kaupungin toimijoiden kanssa. Museon on tarkoitus avautua yleisölle syksyllä 2027 ja museo tavoittelee noin 100 000 vierailijaa vuosittain.

Tutustu Uusi ilmailumuseo -hankkeeseen Suomen Ilmailumuseon verkkosivuilla.