Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailu käynnistyi huhtikuussa

Suunnittelukilpailussa haetaan toteuttamiskelpoista suunnitteluratkaisua Helsingin Eteläsatamaan sijoittuvalle museorakennukselle. Uudisrakennus avautuu vuonna 2030.

19.5.2024
Kirsti Ruissalo Kirsti Ruissalo
Kuvat

Arkkitehtuurimuseon suunnittelukilpailu

Uuden valtakunnallisen arkkitehtuuri- ja designmuseon uudisrakennuksen suunnittelukilpailu on käynnistynyt huhtikuussa. Kilpailussa etsitään suunnitelmaa Helsingin Eteläsatamaan rakennettavan museorakennuksen toteuttamiseksi. Kilpailun ensimmäinen vaihe päättyy elokuussa 2024 ja sen jälkeen tuomaristo valitsee 3–5 ehdotusta toiseen vaiheeseen. Kilpailun tulokset julkistetaan syyskuussa 2025. Hankkeen tavoiteaikataulun mukaan Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon yhdistävän museon uudisrakennus voisi avautua vuonna 2030.

”Tavoitteemme on luoda kansainvälisen huipputason museo, joka kutsuu elämyksiin niin eri taustoista tulevat kaupunkilaiset kuin vierailijatkin. Haluamme tarjota muotoilijoiden ja arkkitehtien työkalut kaikkien käyttöön monipuolisten näyttelyiden ja palveluiden kautta. Onnistunut suunnitelma luo kaupunkikuvallisesti kiinnostavan ja kestävän ratkaisun sekä edistää museon mallia aktiivisena vuorovaikutuksen paikkana. Kilpailussa etsimämme ehdotus on tällainen ja vielä jotain muuta – ehkä se yllättää?” kertoo Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön toimitusjohtaja Kaarina Gould.

Arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiö julkaisi tammikuussa 2024 museon toimintaa ja tavoitteita kuvaavan toteutussuunnitelman. Nyt käynnistyneen suunnittelukilpailun ohjelma nojaa toteutussuunnitelmaan ja sen rinnalla valmistuneeseen museorakennuksen alustavaan hankesuunnitelmaan.

Museorakennuksen kooksi on määritetty kokonaislaajuudeltaan noin 10 000 m². Museohankkeen budjetti on noin 105 miljoonaa euroa. Kilpailun järjestävät Kiinteistö Oy ADM yhteistyössä Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön, Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n ja Helsingin kaupungin kanssa.

Suunnittelukilpailun tuomaristoon kuuluvat (vasemmasta yläkulmasta luettuna): Beate Hølmebakk, Gus Casely-Hayford, Anni Sinnemäki, Miklu Silvanto, Beatrice Galilee; Matti Kuittinen, Kaarina Gould, Hannu Tikka, Riitta Kaivosoja, Mikko Aho; Sari Nieminen, Juha Lemström ja Salla Hoppu.

Teksti: Kirsti Ruissalo