Mielipide

Kulttuurikaupunki ymmärtää kulttuuriperinnön arvon

Vaikka ajat ovat poikkeukselliset, museoilla ja kulttuuriperintötyöllä on ymmärtäjiä kuntakentällä, muistuttaa Museoliiton toimitusjohtaja Petra Havu.

26.5.2024
Petra Havu
Kuvat

Museoliitto

Museoissa eletään poikkeuksellista aikaa. Vaikka Museopäivillä juhlittiin ja opittiin uutta puheenvuoroista ja työpajoista, kohtaamisissa ajatukset kääntyivät helposti tuleviin valtion budjettileikkauksiin. Poikkeuksellisen pitkä epävarmuus leikkausten kohdistumisesta kuuluu puheenvuoroissa ja kiristää ilmapiiriä.

Uudistuneen Museo-lehden Museoilmiö-juttu kysyy, mistä museot voivat saada uutta rahoitusta, kun julkisen rahoituksen näkymät ovat sumenevat. Vaikka valtion ja osin kuntienkin rahoitukseen kohdistuu leikkauspainetta, on museoilla ja kulttuuriperintötyöllä myös ymmärtäjiä Suomen kuntakentällä. Tampereen sivistyspalveluiden toimialajohtaja Lauri Savisaari kertoo Museo-lehden haastattelussa luottavansa siihen, että päättäjät haluavat pitää Tampereen kulttuurikaupunkina museoineen. Kulttuurikaupunki on vetovoimainen ja houkutteleva kaupunkilaisille ja vierailijoille, mutta sillä on myös ymmärrys kulttuuriperinnön arvosta, joka ulottuu pitkälle tulevaisuuteen.

Hyvä museoalan ammattilainen tai museoiden ystävä, luet uudistunutta Museo-lehteä. Uuden sivuston julkaisun myötä Museo-lehti palaa juurilleen museoalan ammatilliseksi julkaisuksi. Museoliiton historia lehtijulkaisijana ulottuu kesäkuuhun 1945, jolloin ilmestyi ensimmäinen numero Museoliitto Museiförbundet -lehteä. Sen tarina jäi lyhyeksi, kun lehti lakkautettiin jo 1953. Kahta vuotta myöhemmin syntyi Osma-vuosikirja, jota puolestaan julkaistiin seitsemän kertaa 1964 saakka. Museoliiton viestintä nojasi kiertokirjeisiin 1970-luvulle saakka, kunnes 1972 alettiin julkaista Suomen museoliitto tiedottaa -lehteä. Vuonna 1984 nimeksi muutettiin Museo.

Tämä uudelleensyntynyt Museo on alan keskustelun foorumi, kehittäjä ja kommentoija. Vuonna 1972 tuore tiedotussihteeri Anja-Tuulikki Huovinen kirjoitti uudessa lehdessä: ”Museoliitto odottaakin jäseniltään mielipiteitä, toivomuksia ja kannanottoja lehden sisällöstä. Lehdessä pyritään varaamaan palstatilaa myös keskustelulle ym. museoita yleisesti koskeville ajankohtaisille mielipiteille.”

Uudessa verkkolehdessä haluamme nimenomaan käydä keskustelua museoalasta, museoissa tehtävästä työstä ja museoiden asemasta osana yhteiskuntaa. MuseoPro-verkkojulkaisun tärkeää sisältöä olivat kuvaukset erilaisista museoalan hankkeista ja projekteista. Näistä ja alan hyvistä käytännöistä haluamme edelleen jakaa ajatuksia.

Museo-lehti on museoalaa ja museoiden ammattilaisia varten.