Saamelaismuseo Siida on vuoden eurooppalainen museo

Saamelaismuseo Siida on ensimmäinen EMYAn pääpalkinnolla palkittu suomalaismuseo. Voitto tuli yhteisöllisestä ja osallistavasta museotyöstä.

19.6.2024
Miisa Miisa
Kuvat

European Museum Forum/João Matos/CMP

Inarin kirkonkylässä sijaitseva Saamelaismuseo Siida on valittu vuoden eurooppalaiseksi museoksi Euroopan museofoorumin European Museum of the Year Awardseissa Portugalin Portimãossa. Siida palkittiin avoimesta, osallistavasta ja läpinäkyvästä integraatiotyöstä, joka tarjoaa sekä saamelaisille että muulle väestölle mahdollisuuden yhdistää mennyt ja nykyisyys.

”Saamelaismuseo Siida alkuperäiskansamuseona on ensisijaisesti saamelaisia itseään varten. Mutta olemme erittäin iloisia siitä, miten oma saamelainen tarinamme koskettaa myös koko Euroopan museoalaa ja ihmisiä ympäri maailman”, iloitsi museonjohtaja Taina Pieski voitonpuheessaan Portugalissa.

Vuonna 1959 perustettu Saamelaismuseo Siida sai oman rakennuksen vuonna 1998, ja vuonna 2022 avattiin laajentuneen museon ja luontokeskuksen yhteinen päänäyttely Enâmeh láá mii párnááh – Nämä maat ovat lapsiamme. Siidan mukaan näyttelyn tavoite on lisätä ymmärrystä saamelaisten historiasta ja heidän asemastaan alkuperäiskansana sekä Inarin Lapin luonnonolosuhteista.

Siida on ainut suomalaismuseo, joka kartuttaa saamelaisen kulttuuriperinnön kokoelmaa. Se vaalii sekä aineellista että aineetonta saamelaista kulttuuriperintöä, jota museo myös tutkii. Merkittävä osa Siidan kokoelmista on repatriaation tai rematriaation tulosta, sillä noin 2 200 esinettä palautettiin Kansallismuseosta Saamenmaalle ja Siidan kokoelmiin 2020-luvun alussa. Prosessiin osallistui lähes 300 saamelaista.

Siida on ensimmäinen EMYA-pääpalkinnon suomalaisvoittaja. Euroopan museofoorumi on jakanut palkintoa vuodesta 1977 lähtien. Tänä vuonna myös Turun Luostarinmäen museokortteli oli ehdolla arvostetussa kilpailussa. Toinen Euroopan museofoorumin jakama palkinto, Euroopan neuvoston museopalkinto, on myönnetty Suomeen Teatterimuseolle vuonna 2001, Lapin aluemuseolle 1994 ja Ahvenanmaan aluemuseolle 1982.