Postimuseo ja Telia ovat aloittaneet merkittävän yhteistyön, jonka tuloksena Telian suomalaisen viestinnän historiaa valottavan kokoelman tärkeimmät osat siirtyvät Postimuseon asiantuntijoiden vastuulle ja museoammatilliseen hoitoon. Kokoelman omistus säilyy edelleen Telialla.
Siirto museoammatilliseen hoitoon on tärkeä vastuullisuusteko, sillä se vahvistaa kokoelman säilymistä asianmukaisissa olosuhteissa ja mahdollistaa aineiston aiempaa monipuolisemman käytön tutkimuksessa, näyttelyissä ja opetuksessa.
”Kokoelman sisältämän historiatiedon säilyminen on meille Telialla erittäin tärkeää. Postimuseon avulla pystymme turvaamaan jatkossakin kokoelmalle asianmukaiset ja turvalliset säilytysolosuhteet. Meitä ilahduttaa myös se, että jatkossa kokoelmaa pystyvät hyödyntämään muutkin tahot aiempaa helpommin. Tämä nivoutuu hienosti myös osaksi Telian vastuullisuustyötä”, kertoo Telian operatiivinen johtaja Minna Söderström tiedotteessa.
Kyseessä on laaja ja kansallisesti merkittävä erikoismuseokokoelma, joka kokoaa yhteen viestinnän ja tietoverkkojen rakentamisen historian Suomessa. Telian kokoelma kattaa koko maan ja sisältää runsaasti esineitä, valokuvia ja dokumentteja ajalta, jolloin viestintäverkkojen kehitys oli Posti- ja lennätinlaitoksen vastuulla. Kokoelman merkitystä korostavat sen yhtenäisyys, laaja alueellinen näkökulma sekä ainutkertaiset aineistot.
Telian kokoelman museovaiheet ulottuvat 1960-luvun alkuun, jolloin posti- ja lennätinmuseo perustettiin. Myöhemmin kokoelma jakautui Postimuseon ja Telemuseon kesken, ja telealan aineistot siirtyivät yrityksen hallintaan. 2000-luvun alusta lähtien kokoelma on ollut pääosin varastoituna, mutta nykyisin osia siitä on esillä Postimuseossa Tampereella.