Uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo etenee kohti toteutusta

Uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo etenee päärahoittajien sitoumusten ansiosta. Helsingin Eteläsatamaan nousevasta museorakennuksesta järjestetään kansainvälinen suunnittelukilpailu, joka käynnistyy huhtikuussa 2024.

16.2.2024
Kirsti Ruissalo Kirsti Ruissalo

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 14. helmikuuta yhteensä 60 miljoonan euron pääomalahjoituksen Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiölle uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon toteuttamiseksi. Myös Suomen valtio vahvisti sitoutumisensa vastaavaan rahoitukseen joulukuussa 2023.

Yhdessä nämä päätökset mahdollistavat pitkään suunnitellun uuden valtakunnallisen arkkitehtuuri- ja designmuseo etenemisen kohti toteutustaan.

Museohankkeen edistäminen jatkuu Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön tammikuussa 2024 julkaiseman toteutussuunnitelman pohjalta.

”Uutta arkkitehtuuri- ja designmuseota on valmisteltu huolella ja pitkään. On kerrassaan mahtavaa, että nyt se toteutuu. Museo vahvistaa Helsingin kansainvälistä vetovoimaa ja tarjoaa kaupunkilaisille uuden syyn tulla keskustaan”, kertoo Helsingin pormestari Juhana Vartiainen Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön tiedotteessa.

“Yhdessä uudistuvan Makasiinirannan kanssa museo muodostaa uutta houkuttelevaa kaupunkitilaa merelliselle paraatipaikallemme. Se on kannattava investointi, joka luo työpaikkoja sekä tuo asiakkaita yrityksille ja matkailijoita Helsinkiin. Museo on sijoitus tulevaisuuteen”, Vartiainen jatkaa.

Seuraavaksi uudesta museorakennuksesta järjestetään yleinen ja kansainvälinen suunnittelukilpailu, joka käynnistyy huhtikuussa. Kilpailuun odotetaan arkkitehtonisesti, kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti ensiluokkaisia kilpailuehdotuksia, jotka mahdollistavat kansainvälisen huipputason museotoiminnan sekä uuden ja elävän kaupunkitilan muodostumisen uudistuvalle Makasiinirannan alueelle. Kilpailun tulokset julkistetaan elokuussa 2025.

Lue lisää suunnittelukilpailusta uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon verkkosivuilta.