Yhdysvalloissa taidemuseot huolissaan vaikeiden aiheiden sensuurista
Yhdysvaltalaisessa The Censorship Horizon -tutkimuksessa tuodaan esiin taidemuseoiden kohtaamia ongelmia sensuurin kanssa.
Viime vuosina useiden taidenäyttelyiden peruuttamiset sekä muut pyrkimykset taiteellisen ilmaisun sensurointiin eri puolilla Yhdysvaltoja ovat herättäneet huolta taidemaailmassa ja sen ulkopuolella.
Museot haluavat käsitellä enenevässä määrin haastavia aiheita, ja samalla ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin.
Varjopuolena tässä on, että vaikeiden aiheiden käsittely voi joutua sensuurin uhriksi. Tällaisia aiheita ovat esimerkiksi sodat ja rasismi, mutta myös museoiden käyttämät käsitteet, kuten ”moninaisuus” ja ”inkluusio” voi politisoitua.
Nämä esimerkit osoittavat, kuinka taiteen tekeminen ja esittäminen kietoutuu kiistanalaisimpiin kulttuurisiin ja poliittisiin keskusteluihin.
Suomalaisten museotyöntekijöiden suhtautuminen vaikeaan historiaan
Vaikeaa historiaa ja sen käsittelyä museoissa on tutkittu myös Suomessa.
Historioitsijat ilman rajoja Suomessa ry ja Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL teettivät kyselyraportit vaikean historian käsittelystä museoammattilaisten ja historiantutkijoiden työssä.
Vastauksissa vaikeiksi aiheiksi mainitaan erityisesti sisällissota ja muut sodat, erilaisten vähemmistöjen historiat ja kulttuuriperinnön omistajuuteen liittyvät kysymykset, rasismi ja kolonialismi sekä poliittiset ääriliikkeet. Historiallisista aiheista voi myös tehdä vaikeita aiempien historiakäsitysten kyseenalaistaminen sekä historian suhde nykyisyyteen.
Vaikka Suomessa ei ole vielä lähdetty sensuroinnin linjalle vaikeaa historiaa käsittelevien museonäyttelyiden osalta vastauksissa tuli esiin museoammattilaisten häirintä ja maalitus sekä poliitikkojen taholta tuleva paine.
Yksi haaste vaikean historian käsittelylle museoalalla on rahoituksen vähyys. Museoammattilaiset kertoivat, että museoilla ei ole tarpeeksi resursseja vaikeiden aiheiden käsittelyyn syvällisesti.
Tämä johtaa pahimmillaan työntekijöiden kuormittumiseen, heikentyneeseen työturvallisuuteen tai vaikeasta historiasta vaikenemiseen. Jos lisäksi huolena on somekohut, sensuuri, poliittinen painostus ja museoiden rahoitusleikkaukset, onko aliresursoidun museon helpompi käsitellä turvallisempina ja helpompina pidettyjä aiheita?