Ajankohtaista

Venäläiset joukot ovat aiheuttaneet massiivista tuhoa kulttuuriperinnölle Ukrainassa

Venäjän yli kaksi vuotta sitten aloittaman hyökkäyssodan aiheuttamat aineelliset tuhot Ukrainassa ovat mittavat. Aineellisen tuhon keskellä käydään kuitenkin myös taistelua kulttuuriperinnöstä ja identiteetistä.

19.5.2024
Scars of war. The tragic aftermath of violence and aggression, as a church stands in ruins from the horrors of war in Bogorodichne Donetsk reg., a victim of Russian military action against Ukraine.
Teksti
Kirsti Ruissalo Kirsti Ruissalo

Viime vuosien aikana Venäjän joukot ovat systemaattisesti tuhonneet ukrainalaista kulttuuriperintöä ja ryöstäneet ​​taide- ja kulttuuriesineitä. Esimerkiksi Venäjän miehittämillä alueilla Mariupolissa ja Hersonin alueella on museoiden kokoelmia otettu haltuun ja siirretty Venäjälle.

YK:n erityisjärjestö Unesco ylläpitää ja päivittää säännöllisesti listaa Ukrainan sodassa vaurioituneista kulttuuriperintökohteista, joiden katsotaan lukeutuvan vuoden 1954 Haagin yleissopimuksessa määriteltyyn kiinteään kulttuuriomaisuuteen.

Unescon mukaan Ukrainassa on 10. huhtikuuta mennessä vaurioitunut 351 kulttuuriperintökohdetta sodan syttymisen jälkeen. Vaurioituneisiin kohteisiin sisältyy 129 uskonnollista kohdetta, 157 historialliselta tai taiteelliselta merkitykseltään arvokasta rakennusta, 31 museota, 19 monumenttia, 14 kirjastoa ja yksi arkisto.

Kahden sotavuoden jälkeen kultturiperintöön kohdistuineiden tuhojen arvioidaan ylittävän rahalliselta arvoltaan jo 3,5 miljardia dollaria. Unescon pääjohtaja Audrey Azoulay kertoi helmikuussa 2024, että arvio tuhojen arvosta on noussut vuodessa jopa 40 prosenttia.

Tunnetko alan kiinnostavan tekijän?
Ehdota kollegaa museon tekijäksi!