Siirry pääsisältöön
Museo logo
Kentältä

Vuoropuhelua ja vertaistukea museossa – Taideryhmä muistisairaille ja läheisille

Lila Heinola tutki Turun ammattikorkeakoululle tekemässään opinnäytetyössä, miten museossa toteutetussa taideryhmätoiminnassa voidaan rikastaa muistisairaiden ja heidän läheisten vuorovaikutusta ja edistää kulttuurista hyvinvointia.

13.8.2025
Kuva: Lila Heinola.
Kuva: Lila Heinola.
Teksti
Lila Heinola Lila Heinola

Tampereen museoissa tuotetaan Tatamuri® museossa -taideryhmätoimintaa muistisairaille ja läheisille. Ryhmät vierailevat useiden tamperelaisten museoiden näyttelyissä ja tekevät omaa taidetta. Pienryhmässä on neljä muistisairas ja läheinen -paria ja he tapaavat kuusi kertaa viikon välein.

Ryhmätaideterapeutti Tiina Butter ja Tampereen Historiallisten museoiden museolehtori Lila Heinola ovat olleet päävastuussa toimintamallin kehittämisestä ja ryhmien ohjaamisesta museoissa vuodesta 2022 alkaen. Toiminta kuuluu maksuttomiin Konkarit – ikäihmisten museopalveluihin, joita Heinola on tuottanut vuodesta 2012 alkaen Tampereen kaupungilla.

Tatamuri® museossa -taideryhmätoiminnassa sovelletaan TATAMURI®-menetelmää, joka kehitettiin kahden ryhmätaideterapeutin, Butterin ja Marjatta Hiltusen, toimesta vuonna 2016 tukemaan hoivakodeissa asuvien muistisairaiden ja heidän läheisten hyvinvointia.

Ekspressiiviseen ryhmätaideterapiaan pohjautuvan menetelmän nimi tulee sanoista taidetta ja tarinoita muistisairaan rinnalla.

Työpaja alkamassa Työväenmuseo Werstaalla. Muistisairaan pari voi olla puoliso, aikuinen lapsi tai tukihenkilö, joka tuntee hänet hyvin. Kuvassa oikealla Tiina Butter. Kuva: Lila Heinola, Tampereen kaupunki.

Taidetta ja tarinoita elämän kuohuissa

Tatamuri® museossa -taideryhmätoiminnan tavoitteena on kulttuurin ja taiteen sekä vuorovaikutteisen ryhmätoiminnan avulla edistää osallistujien hyvinvointia, vahvistaa elämänhallinnan ja osallisuuden tunnetta sekä ehkäistä yksinäisyyttä. Toiminta asettuu osaksi kansainvälistä ilmiötä, jossa moniammatillista työtapaa hyödyntäen suunnitellaan museopedagogisia palveluja eri kohderyhmille.

Osallistujia yhdistää samankaltainen elämäntilanne, jossa muistisairausdiagnoosi on melko tuore. Vertaistukea antavassa ryhmässä keskustellaan sekä menneistä että nykyhetkestä. Yhdessä harrastaminen voi keventää ja ryhdistää arkea, jossa kotoa liikkeelle lähteminen saattaa olla haastavaa. Yhteinen harrastus voi myös antaa toivoa ja lisätä uskoa selviytymiseen.

Lähtökohtana on tässä hetkessä eläminen. Keskustelut johdattavat kuitenkin usein lapsuuden ja nuoruuden tapahtumiin. Kristian Krokforsin Rantapallot toivat mieleen veden väreilyn, tuoksun ja lämmön. Teokset olivat esillä Tampereen taidemuseossa kesällä 2022. Kuva: Lila Heinola, Tampereen kaupunki.

Hyvinvointia museosta

Kansainväliset tutkimukset vahvistavat kulttuurin ja taiteen myönteisen vaikutuksen hyvinvointiin. Esimerkiksi ikääntyneiden käynnit vähintään muutaman kuukauden välein kulttuurikohteissa, museoissa, gallerioissa, teattereissa ja konserteissa hidastavat kognitiivisten taitojen heikentymistä ja vähentävät muistisairauden riskiä.

Tulevaisuudessa museoiden yhteiskunnalliseen rooliin kuuluu yhä enemmän tukea ja huomioida ihmisiä, jotka ovat vaarassa kokea ulkopuolisuutta ja yksinäisyyttä. Museopedagogiaa ja yleisötyötä tekevä museohenkilökunta tarvitsee erilaisten ryhmien ohjaus- ja fasilitointitaitoja mahdollistaakseen kävijöille vuorovaikutteisuutta tukevat sosiaaliset ryhmätoiminnot.

Museo, joka on julkinen, neutraali ja virikkeellinen tila, tarjoaa taidetta ja kulttuuria annostelevan toimintaympäristön. Ammattitaitoisten ryhmänohjaajien lisäksi tarvitaan tavoitteellinen ja kohderyhmän tarpeet huomioon ottava toimintamalli.

Emil Aaltosen museon kenkäkokoelmaan tutustuminen toi mieleen sekä juhlallisia että arkisia kenkämuistoja. Kuva: Lila Heinola, Tampereen kaupunki.

Museonäyttely virittää keskustelun

Tatamuri® museossa -taideryhmätoiminnassa tutustutaan ensimmäisen tunnin aikana museonäyttelyyn. Tavoitteena on tarjota moniaistinen elämys, jossa eivät painotu faktat ja yksityiskohdat, vaan havaintojen pohjalta käyty keskustelu. Ohjaajien laatimat suunnitelmat ovat tarpeen mukaan joustavia eli myötäilevät ryhmän toiveita ja kiinnostuksen kohteita.

Parhaimmillaan osallistujat oppivat uuden tavan katsoa näyttelyä, pysähtymällä ja syventymällä esillä olevaan aiheeseen. Muiden ajatuksia kuullessa mielessä voi syntyä uusia ajatuksia ja merkityksiä. Vuoropuhelu on osallistujan ja esimerkiksi taideteoksen välistä sisäistä keskustelua sekä julkista keskustelua yhdessä ryhmän kanssa.

Modernia taidetta tutkimalla syntyy antoisia keskusteluja, sillä ne haastavat pohtimaan omaa näkökulmaa. Sara Hildénin taidemuseossa tutustuttiin Heikki Marilan taiteeseen huhtikuussa 2025. Kuva: Lila Heinola, Tampereen kaupunki.

Taidetyöpajassa katse itseen ja muihin

Taideryhmätapaamisen toisella tunnilla osallistujat tekevät kuvallisen muistiinpanon näyttelyssä näkemästään tai kokemastaan.  Taidetyöpajaa rytmittävät keskustelut ja itseilmaisu, vuorovaikutus ja keskittyminen.

Myös tässä vaiheessa osallistujilla on mahdollisuus kääntää katse itseensä, omiin ajatuksiin ja niiden ilmaisemiseen. Vastaavasti tapahtuu myös reflektointia muiden osallistujien ja heidän ajatusten kanssa.

On tärkeää luoda turvallinen ja salliva ilmapiiri sekä keskustelulle että taidetyöskentelylle, sillä se vaikuttaa positiivisesti vuorovaikutuksen rikastumiseen. Ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, eikä taidetöiden arvostelua. Kun osallistuja ei pelkää epäonnistumista, hän etsii ja löytää lisää keinoja itseilmaisuun ja toimijuuteen.

Ohjaajien, Butterin ja Heinolan, kannustus sekä muiden osallistujien antama palaute mahdollistavat empaattisten ajatusten kasvun itseä ja muita kohtaan. Ohjaajien ja museoiden henkilökunnan kohtaamis- ja tunnetaidot ovat keskeisessä roolissa myönteisten vaikutusten aikaansaamisessa.

Jokaisella kerralla taidetyöpajan jälkeen katsotaan valmistuneita töitä yhdessä. Tekijät kertovat ajatuksistaan työprosessin aikana. Kuvassa Butter näyttää työtä, joka oli syntynyt Vuoden luontokuvat 2024 -näyttelyn inspiroimana Museokeskus Vapriikissa. Tekijä oli antanut teokselle nimen Kauneinta puissa on niiden hiljaisuus. Kuva: Lila Heinola, Tampereen kaupunki.

Suunnittelun ja joustavuuden tasapaino

Tatamuri® museossa -taideryhmän kaltaista ryhmätoimintaa voidaan toteuttaa kulttuurihistoriallisissa ja luonnontieteellisissä museoissa sekä taidemuseoissa. Näyttelyiden valinnoissa painottuvat kiinnostavuus ja aiheiden tuttuus. Lisäksi huomioidaan riittävä valaistus, äänten voimakkuus ja määrä, näyttelyrakenteiden sokkeloisuus sekä taidetyöpajatilan kalustus ja olosuhteet. Taidetarvikkeiden hankinnassa painotetaan laatua ja helppokäyttöisyyttä.

Huolellinen suunnittelu ja valmistelut varmistavat tapaamisten sujuvuuden, rentouden ja joustavuuden. Näin osallistujille luodaan tunne odotetuksi ja näkyväksi tulemisesta, tarjoten heille samalla mahdollisuuden toimijuuteen ja päätöksentekoon.

Aiheesta voi lukea lisää Lila Heinolan opinnäytetyöstä, joka liittyy kulttuurihyvinvoinnin koulutukseen (YAMK) Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolissa. Opinnäytetyön nimi on Vuorovaikutusta museossa – Ryhmätoiminnan tuottaminen muistisairaille ja läheisille, esimerkkinä Tatamuri® museossa -taideryhmätoiminta. Vuonna 2025 valmistunut työ löytyy Theseuksesta.

Museokeskus Vapriikin Paja-tila on mitä parhain työpajatila. Yleisilmeeltään rauhallinen tila on valoisa ja siellä on vesipisteet. Ympäröivistä tiloista ei kuulu häiritseviä ääniä, joten ryhmän on helppo keskustella. Kuva: Lila Heinola, Tampereen kaupunki.

Kirjoittaja: Lila Heinola (FM Historia, YAMK Kulttuurihyvinvointi) työskentelee museolehtorina Tampereen Historiallisissa museoissa. Työpiste sijaitsee Museokeskus Vapriikissa.

 

Tunnetko alan kiinnostavan tekijän?
Ehdota kollegaa museon tekijäksi!