Mielipide

Museonjohtajan takertuminen sisältöihin tuhoaa strategiatyön

“Museoala tarvitsee vielä hurjasti lisää ammattijohtajia”, väittää museoalan kokenut vaikuttaja, johtajuusmentori Kati Huovinmaa.

19.5.2024
Kati Huovinmaa

Museonjohtajan tärkein tehtävä ei ole hurahtaa kokoelmiin tai ammentaa inspiraatiota näyttelysisällöistä, vaan taata onnistumiset nykyhetkessä ja luotsata organisaatio tulevaisuuteen. Museoalan johtaminen on muuttunut viime vuosina monin tavoin hyvään suuntaan esimerkiksi koulutuksen ja ammattijohtajuuteen keskittyvän rekrytoinnin myötä. Silti yhä vieläkin kuulee, kuinka vastavalittu johtaja hehkuttaa keskittyvänsä ennen kaikkea kiinnostavien näyttelyiden tai kokoelmahankintojen edistämiseen. Sen sijaan johtajuuden perusasiat, kuten ihmisten motivointi tai strategiaan keskittyminen, puuttuvat juhlapuheista ja arjen teoista.

“Ei tätä työtä muuten jaksaisi, jos ei saisi välillä uppoutua näyttelysuunnitteluun”, kuului erään museonjohtajan parahdus. Pahimmillaan jopa mustasukkainen rakkaus sisältöihin on museojohtamisen tuhoisa ilmiö, joka estää strategiatyön onnistumisen ja lisää turhautumista työyhteisössä. Kun johtaja ei malta olla sörkkimättä substanssisoppaan, vie se herkästi motivaatiota heiltä, jolle työ oikeasti kuuluisi.

Museonjohtajan tulee rohjeta kyseenalaistaa oma intohimonsa ja asettaa tietoisesti johtamansa organisaation etu laajasti ajateltuna ykkösasiaksi. Tämä auttaa kaikessa, myös strategiatyössä. Oikein toteutettu ja johdettu strategiatyö takaa museon kestävän menestyksen ja vaikuttavuuden yhteiskunnassa. Vastuulliseen museonjohtajan tehtävään tarvitaan ennen kaikkea oivallusta siitä, että johtaminen on ihan omanlaisensa, vaativa ammatti. Oikein toteutettuna se on ennen pitkää myös palkitsevaa työtä.

Uuteen rooliin asettuessaan on aika heittää hyvästit aiemmalle rakkaalle asiantuntijatyölle ja tehtävä tämä selväksi myös muille. Etenkin tämä pätee silloin, kun on aiemmin samassa organisaatiossa työskennellyt asiantuntijaroolissa. Samalla on syytä luottaa, että intendentit, amanuenssit, museomestarit, konservaattorit ja muut taitavat osaajat hoitavat työnsä mallikkaasti ja motivoituneina omaan perustehtäväänsä.

Paljon hyvää on jo tapahtunut, silti museoala tarvitsee vielä hurjasti lisää ammattijohtajia. Kukaan ei kaipaa johtajaa, joka ei johda.

Kirjoittaja: Kati Huovinmaa on johtajuusmentori, joka on työskennellyt lukuisten museonjohtajien kanssa sekä edistänyt museoiden strategiatyötä. Ennen yrittäjyyttään hän työskenteli Vantaan taidemuseo Artsin johdossa. Häneltä on ilmestynyt tietokirja Radikaali unelma – Näin johdat muutoksen (2020). Tulossa syksyllä: Ihmisjohtaja-teos (Helsingin seudun kauppakamari).